23sierpień2017

23 Sierpień 2017    |    Imieniny obchodzą: Róża, Apolinary, Filip
Jesteś tutaj: Home » Wiadomości » Czerwiec - najsmaczniejszy miesiąc w roku

Czerwiec - najsmaczniejszy miesiąc w roku

Czerwiec to najsmaczniejszy miesiąc w roku.



czer

W ogródkach i na straganach pojawiają się sezonowe warzywa i owoce. Oprócz walorów smakowych, mają także inne, ważniejsze. Korzystanie z sezonowego kalendarza jest świetnym sposobem na urozmaicenie menu i dostarczenie organizmowi niezbędnych witamin, minerałów oraz mikroelementów. To najlepszy czas, żeby zajadać się na zdrowie - radzi Bożena Janicka, prezes Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia.Owoce i warzywa sezonowe, uprawiane w ogródkach, czy na polach są pod względem składników odżywczych znacznie bardziej wartościowe, niż te wyhodowane poza sezonem i transportowane z najdalszych zakątków świata. W czerwcu największymi hitami są:  truskawki, kalarepa, czereśnie, młoda marchew, młody kalafior, młode brokuły, botwinka, kapusta, groszek zielony.  Czerwone porzeczki dojrzewają od czerwca do sierpnia. Owocami agrestu można się zajadać od czerwca do sierpnia, natomiast rabarbar z naturalnych upraw zwykle stosuje się w kuchni do końca czerwca. Owoce i warzywa zapewniają organizmowi najlepszą terapię witaminowo- minerałową. Są bogatym źródłem szczególnie witaminy C, prowitaminy A i kilku witamin z grupy B. Odkwaszają organizm, dostarczają energii oraz regulują przemianę materii. Mają korzystny wpływ na cerę, włosy i paznokcie- mówi Bożena Janicka. Truskawki zaleca się reumatykom, cierpiącym na dolegliwości wątroby, czy nerek - są moczopędne. Obniżają poziom cholesterolu i ciśnienie tętnicze. Są wskazane dla osób otyłych i z nadwagą. Wiśnie i czereśnie wspomagają leczenie niektórych dolegliwości, np. artretyzmu. Dostarczają jodu, niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania tarczycy. W lipcu w ogródkach dojrzewa agrest i malina. Pojawiają się nektarynki i brzoskwinie, do warzyw  dołącza pomidor. Sierpień to jagody i winogrona. Wrześniowe sady natomiast rumienią się barwami soczystych jabłek i gruszek. Jednym z ważniejszych składników warzyw jest błonnik, którego dostarcza m.in.: kapusta, kalafior, brokuły, brukselka, groch, fasola. Niektóre warzywa i owoce zawierają duże ilości pektyn – substancji ułatwiających trawienie oraz posiadających właściwości bakteriobójcze. Winogrona chronią przed nadciśnieniem tętniczym, mają właściwości anty-nowotworowe. Można je smakować także pod postacią wina, oleju, czy zawsze dostępnych rodzynek. Zgodnie z piramidą żywieniową owoce i warzywa powinny być podstawą diety każdego z nas! Są niskokaloryczne, zawierają wodę i sycą. Jeśli taką dietę połączymy z aktywnością fizyczną, szybko odczujemy pozytywne efekty. Warzywa i owoce, a szczególnie te sezonowe, to samo zdrowie - przypominają lekarze PPOZ.